Couturier Addy van den Krommenacker: “Ik ontwerp ook voor vrouwen met maat 44”

In 2002 toonde de Nederlandse couturier Addy van den Krommenacker zijn eerste ontwerpen op de catwalk. Zeven jaar en drie prestigieuze modeprijzen later is hij al niet meer weg te denken uit de internationale modewereld. Sinds zijn optreden in America’s Next Top Model lopen ze ook daar weg met zijn creaties. Met Tyra Banks voorop.

Het succes van Addy van den Krommenacker is niet te beschrijven zonder superlatieven. Elke collectie wordt ontvangen met juichende recensies, staande ovaties en lovende juryrapporten. Mode-experts roemen zijn kleur- en stoffengebruik en zijn verfrissende visie op couture. Sinds hij de overstap maakte van boetiekeigenaar en kledingstylist naar ontwerper is zijn carrière in een duizelingwekkende stroomversnelling geraakt. “Ik had dit nooit verwacht,” zegt de blonde ontwerper uit Den Bosch, “maar zo kan het gaan in het leven.”

Ergernis. Dat Addy van den Krommenacker was voorbestemd om te gaan ontwerpen, bleek al op jonge leeftijd. Als kind tekende hij eindeloos prinsesjes in sprookjesachtig mooie jurken. Toch creëerde hij zijn eerste ontwerpen pas op vijftigjarige leeftijd. Waarom zo laat? “Omdat ik als inkoper van merken als Gucci, Versace en Valentino altijd mijn creativiteit kwijt kon. Een collectie samenstellen is ook creëren. Ik kwam met zoveel mooie producten in aanraking dat de behoefte om zelf te ontwerpen op de achtergrond is geraakt. Uiteindelijk ben ik met ontwerpen begonnen uit ergernis. Ik kon steeds moeilijker de kleding vinden die ik echt geweldig vond voor mijn klanten. Een contactpersoon in Italië zei tegen me: ‘Volgens mij zou jij zelf kunnen ontwerpen’. Hij bracht me in contact met de beste ateliers van Italië. In 2000 heb ik mijn eerste eigen ontwerpen in mijn winkel gehangen, tussen de grote merken. Eigenlijk verwachtte ik er niet zo veel van. Ik ging ervan uit dat mijn klanten liever voor de bekende namen als Valentino en Dolce & Gabbana kozen, maar mijn jurken werden meteen verkocht. Dat gaf me heel veel energie. In 2002 heb ik mijn eerste collectie getoond tijdens de Beau Monde Fashion Awards. Het succes heeft me overrompeld, al heb ik er natuurlijk wel hard voor gewerkt.”

Verfrissende visie. Met zijn presentatie op de Beau Monde Fashion Awards in het Amsterdamse Amstel Hotel zette Van de Krommenacker zichzelf op de shortlist van belangrijke modeontwerpers. Zijn jaarlijks terugkerende modeshow in Nederland is evenement waar fashion addicts reikhalzend naar uitkijken. Maar Van den Krommenacker is ook een graag geziene gast op de catwalks van Rome, Milaan en Parijs. Buiten Europa wordt zijn collectie verkocht in Istanbul, Dubai, Kazachstan en Rusland. Bovendien lopen ze sinds kort ook in de Verenigde Staten en Canada warm voor de Brabantse ontwerper. In augustus 2009 ontving Addy zijn derde Italiaanse prijs tijdens het gala Premio Posidone D’argento. De belangrijkste reden: zijn verfrissende visie op couture. Wat is die visie? “De traditionele couture staat voor vakmanschap en veel handwerk, en daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Rome heeft zijn vaste couturiers die mogen showen, daar kom je niet snel tussen. Toen ik daar in 2007 voor de eerste keer mijn collectie mocht tonen op de Haute Couture Fashionweek was dat al heel bijzonder. Ik heb daar laten zien dat couture niet allemaal zo gewichtig en peperduur hoeft te zijn. Ik heb kleding getoond die ook heel draagbaar is, een soort prêt-à-couture. Dat vonden ze verfrissend.”

Finesses. Van den Krommenacker heeft een showroom in Milaan. Zijn winkel in het centrum van Den Bosch is vooralsnog de enige plek in Nederland waar je zijn kleding kunt kopen. De prêt-à-portercollectie hangt voor in de winkel, achterin hangen zijn fameuze avondjurken. Stuk voor stuk ‘glamourpieces’ waarin veel vrouwelijke BN’ers zich graag op de rode loper vertonen. Hoe omschrijft hij zijn eigen stijl? “Op-en-top vrouwelijk met klasse. Ik hou van glamour, maar het moet wel klasse uitstralen. Mooie stoffen zijn mijn handelsmerk. Dat zegt iedere ontwerper natuurlijk, maar ik ben heel gevoelig voor de combinatie van textuur, print en kleur. Verder let ik heel erg op de finesses. Daarom laat ik mijn kleding in Italië maken, bij ateliers die uitsluitend voor grote namen werken. Als ik daar uitleg hoe ik de zoom wil hebben, begrijpen ze het meteen. In Nederland en zelfs in Frankrijk is dat moeilijker. In de Italiaanse ateliers hangen mijn creaties naast die van Donatella Versace en Gianfranco Ferré. Dat voelt nog steeds heel bijzonder.”

Brede heupen. Op de catwalk showen mannequins van minimaal 1,80 meter en maximaal maatje 36 zijn collectie, maar het is een misverstand dat je lang en slank moet zijn voor ‘een’ Addy van den Krommenacker. “Dat is echt onzin. Voor internationale modeshows moet je meedoen aan de norm, en die is lang en slank. Maar ik maak net zo graag een jurk in een Nederlandse maat 44. Juist dan kun je je vakmanschap bewijzen. Het is geweldig om iemand met een grotere maat er fantastisch uit te laten zien. Ik heb op een show in Nederland wel eens een model met maat 38 laten meelopen. Het gekke is dat je daar dan meteen kritiek op krijgt. ‘Die had wel erge brede heupen,’ wordt er dan gezegd. Vaak door vrouwen die zelf ook wat forser zijn.” De maatstaven voor mannequins ziet Addy voorlopig niet veranderen; wel hoopt hij de Nederlandse kijk op kleding te verruimen. Die is naar zijn mening te beperkt. “Hier wordt heel erg naar het product gekeken: een feestelijke jurk is alleen voor een feest, een mantelpakje voor op het werk. Terwijl je vaak diezelfde jurk met andere accessoires ook op je werk zou kunnen dragen. Een zakelijk rokje geef je met een kanten top een feestelijke uitstraling. De Nederlandse vrouw voelt zich al snel overdressed. In Italië en Frankrijk gaan ze daar veel makkelijker mee om. Al denk ik wel dat ik mijn steentje bijdraag om dat beeld te veranderen.”

Keuzes. Op het moment van het interview is de ontwerper zich aan het beraden op zijn toekomst. “Er ligt weer een uitnodiging van Rome voor het showen van een nieuwe haute-couturecollectie, maar ik ontwerp ook prêt-à-porter. Ik moet kiezen, ik vind het te veel om elk jaar voor beide met twee nieuwe collecties uit te komen. Vorig jaar heb ik veel shows gedaan, in Kazachstan, Budapest, Montenegro en Sarajevo. Dat heeft veel losgemaakt. Net als mijn optreden in America’s Next Top Model waar ik de avondjurken voor de finalisten en Tyra Banks heb ontworpen. Die uitzending wordt momenteel in Canada uitgezonden, ook daar wordt enthousiast gereageerd. Ik woon en werk de halve week in Italië, de andere helft ben ik Nederland of op reis. Ik werk zeven dagen per week, maar ik moet natuurlijk wel aan ontwerpen toekomen.” Hoe doet hij dat? ‘Ik ben niet het soort ontwerper dat door China gaat reizen en dan opeens helemaal in de ban is van de Aziatische cultuur. Ik ben dol op oude films, de mode uit de jaren vijftig en zestig en stijliconen als Jackie Onassis en Grace Kelly. Dat zijn onuitputtelijke inspiratiebronnen, maar ik haal mijn ideeën vooral uit stoffen. Als ik een mooie stof zie, voel ik meteen welke richting ik op wil. Voor mij begint elk ontwerp bij de stof.”

<in kader>Addy van den Krommenacker (1950) begon op twintigjarige leeftijd als verkoper en later als inkoper van de vermaarde Tik-Tak boetiek in Den Bosch. In 1980 startte hij zijn eigen zaak met merken als Gucci, Versace, Ralph Lauren en Valentino. In de loop der jaren werd hij ook de kledingstylist van bekende vrouwen als Sandra Reemer, Jette van der Mey en Chantal Janzen. In 2000 maakte hij  zijn eerste eigen ontwerpen. Twee jaar later volgde zijn eerste modeshow tijdens de Beau Monde Fashion Award. Vanaf dat moment maakt hij snel naam als modeontwerper. Tout bekend Nederland wil in zijn avondjurken voor de dag komen: op de rode loper, op televisie, bij filmpremières, Oscaruitreikingen, optredens en galavoorstellingen. Van den Krommenacker ontwierp de bruidsjaponnen van Leontien van Nistelrooy, Vivian Ewbank, Moon Ratelband, Truus van Gaal en Henriëtte de Nijs. Naast avondkleding ontwerpt hij ook dagkleding en een tricotcollectie. In 2007 breekt hij door in modeland Italië, met spetterende modeshows in Rome en Milaan. Het levert hem prestigieuze modeprijzen op en een heleboel lovende recensies. In 2008 houdt hij shows in Kazachstan, Budapest, Montenegro en Sarajevo en zet hij voet aan land in Amerika door zijn deelname aan America’s Next Top Model. In 2009 beleeft hij zijn primeur op de Amsterdam Fashion Week en ontvangt hij zijn derde Italiaanse modeprijs voor zijn verfrissende visie op couture. Voor 2010 overweegt Van den Krommenacker de opening van een winkel in Amsterdam voor zijn prêt-à-porter collectie. www.addyvandenkrommenacker.nl

Topics, magazine StarJob, november 2009, reclamebureau: Campaigns&Results, foto modeshow: Jeroen Snijders, foto Addy van den Krommenacker: Bastiaan van Musscher, tekst: Moniek Moorman

%d bloggers liken dit: