Mart Visser over stijl en de stijl van Mart Visser

Mart Visser ontwerpt creaties voor ‘echte’ vrouwen. Pure haute couture en geraffineerde prêt-à-porter. De mannequins op de catwalk moeten in maat 36-38 passen, met minder neemt Mart geen genoegen. Maatje 0 is voor hem niet eens bespreekbaar. Gelukkig wil hij wel over andere zaken praten.

Jeugd. “Ik had altijd al een duidelijk gevoel voor kleur en vormgeving. De vakken op school die met handenarbeid of tekenen te maken hadden, vond ik het allerleukst. Als het maar creatief was, was ik in mijn element. Toch had ik als kind nog niet het idee om modeontwerper te worden. Dat kwam pas later op de academie, toen ik echt in aanraking kwam met mode en stoffen. Wel had ik als jongen altijd een paspop op mijn kamer staan. Daar drapeerde ik elke dag stoffen omheen.”

Stijl. “Wat mijn stijl is? Dat zou je eigenlijk aan mijn klanten moeten vragen. Ik ben in ieder geval het type van de evergreens: de damessmoking, the little black dress, het korte jasje. Maar dan wel steeds op een andere manier, en het moet altijd mijn handschrift dragen. Dat is nog moeilijker dan iets heel nieuws ontwerpen. Kenmerkend voor mijn stijl is symmetrie, ik ben heel grafisch ingesteld. Ik houd van contrasten, mat en glanzend, zwart en wit, effen met kleuraccenten. Ik ben niet zo van de drukke dessins, maar met mate vind ik het wel weer mooi. Ik vind mijn stijl moeilijk te omschrijven. Laatst zag ik in Het Financieele Dagblad een artikel over mijn modeshow. Daar stond ‘Stijlvolle chic’ boven; dat vond ik wel treffend.”

2008. “Kenmerkend voor de nieuwe Mart Visser Collection [prêt-à-porter – red.] is dat het allemaal wat losser en volumineuzer wordt. Er zitten meters stof in mijn ontwerpen, maar wel op zo’n manier dat je er nog steeds een goed lijf in hebt. Met kleine kleuraccenten, heel felle kleuren, goed gedoseerd.”

Do’s. “Wat dé mode wordt volgend jaar? Dat is echt niet meer van deze tijd. Tegenwoordig telt de kracht van de zelfstyling. Alles mag en alles kan. Er zijn geen sterke moderichtlijnen meer. Als je je er maar lekker in voelt. Voor de een is dat een heupbroek met soulpijp, voor de ander een taillebroek met een strakke, rechte pijp. Een algemene tendens is wel dat de echte vrouwelijkheid weer terug is. Er is aandacht voor mooie schoenen en ik zie weer de lichte schoudervulling en het kleine, korte jasje. Daar word ik wel blij van.”

Don’ts. “Daar geef ik geen antwoord op. Ik houd niet van generaliseren. Je kunt niet in zijn algemeenheid zeggen dat iets niet staat. Dat zeggen ze vaak over de legging, maar ik ken vrouwen die de legging combineren met een jurkje of rokje en bij wie dat heel mooi staat. Wie ben ik om te zeggen wat iemand wel of niet mag aantrekken? Ik heb mijn smaak en die verwerk ik in mijn kleding. Er zijn een heleboel vrouwen die dat aanspreekt, en ook een heleboel die dat niet mooi vinden. Dat is ook goed. Iedereen heeft zijn eigen smaak en over smaak valt niet te twisten.”

Representatief. “De collectie die ik onlangs voor Red heb ontworpen, past heel goed bij mensen met een representatief beroep, zoals secretaressen. Elf basisstukken die onderling eindeloos te combineren zijn. Maar volgens mij zijn ze inmiddels allemaal uitverkocht. Dat is heel snel gegaan. Er zijn zo’n 130 verkooppunten van de Mart Visser Collection; de meeste winkels waren er in een week al doorheen.”

Mannequins.“Ik hou me ook bezig met de casting van mannequins. Ik vind het belangrijk dat ze goed lopen, en ze moeten iets uitstralen. Elke mannequin moet in haar eentje een ‘onewomanshow’ kunnen neerzetten. Verder moeten de mannequins zeker maat 36-38 hebben, anders passen ze niet in mijn kleding. Met kleinere maten werk ik niet. Maatje 0? Nee, daar wil ik het niet eens over hebben.”

Leeftijd. “Ik denk niet in leeftijd, het gaat om lifestyle. Er zijn meisjes van twintig die een chic kort jasje van mij kopen en dat combineren met een H&M-spijkerbroek en schoenen van de Bata omdat ze juist die kleur zo mooi vinden. Er zijn vrouwen van boven de vijftig die mijn spijkerbroek kopen. Alles is geoorloofd. Voor mijn prêt-à-porter-collectie heb ik geen bepaald type vrouw voor ogen. Ik creëer een brede collectie met honderden items. Ik zorg ervoor dat het mijn signatuur draagt. Bij haute couture gaat het altijd om het versterken van het karakter van de vrouw. Ik wil haar op een voetstuk plaatsen.”

Klanten: “Ik heb niemand meer op mijn verlanglijstje staan. Ik heb ze geloof ik allemaal wel als klant. Bekende en onbekende Nederlanders. Die laatste groep komt in mijn nieuwe boek in beeld. Naast bekende Nederlanders poseren in Les Femmes negen coutureklanten hun favoriete creatie van mij. Juist de vrouwen die verder nooit in de schijnwerpers staan. Erg leuk.”

Couturiers: “Gianfranco Ferré en – de oude – Christian Dior. Ik heb een enorme hang naar de Parijse haute couture van de jaren vijftig en zestig. Het is ongelooflijk wat ze toen maakten; in één enkele jurk zit soms duizenden uren werk. Dat is echt ambacht op het hoogste niveau. In Londen is nu een prachtige tentoonstelling over de haute couture uit die periode.”

De tentoonstelling The Golden Age of Haute Couture: Paris and London, 1947-1957 is nog tot 6 januari 2008 te zien in The Victoria and Albert Museum in Londen.

Inspiratie. “De meest uiteenlopende dingen kunnen mij inspireren. Ik was laatst bij een hele mooie dansvoorstelling van Hans van Manen. De bewegingen van de dansers gaven me meteen allerlei ideeën voor nieuwe creaties. Maar het kan ook iets heel anders zijn. Een grafisch ontwerp, een bezoek aan een stad, een interessant gebouw. Ik ben ook een groot liefhebber van architectuur.”

Plannen. “Voorjaar 2008 wordt mijn nieuwe beach-collectie getoond: die is vanaf oktober 2008 te koop. Verder heb ik nog wat leuke potjes op het vuur staan, maar wat het wordt, vertel ik pas als het er daadwerkelijk is. Ik ben inderdaad heel druk, maar ik heb ook een geweldig team om me heen. Alles loopt goed en ik voel me goed.”

<in kader>Vrouwen over Mart. Mart Visser (1968) is couturier, vormgever en smaakmaker. Naast haute couture en prêt-à-porter (confectie) ontwerpt hij ook bedrijfskleding, schoenen, tassen, brillen en sieraden. Zijn klanten lopen weg met hem. Met zijn creaties én zijn persoon. Ze noemen hem lief (‘een schatje!’), brutaal en recht door zee. Ook het feit dat hij echt rekening houdt met de vrouwelijke vormen wordt zeer gewaardeerd. Borsten, billen en zelfs een buikje ‘mogen’ van Mart. Hij weet ze als geen ander te ‘verpakken’: sophisticated, elegant en ingetogen sexy. Half november verschijnt ‘Les Femmes’, een prachtig vormgegeven fotoboek waarin bekende en onbekende haute couture klanten van Mart in zijn creaties poseren. Alleen al vanwege de cover wil je dit boek graag op je salontafel. Meer Mart op: www.martvisser.com

Topics, magazine StarJob, november 2007, reclamebureau: Campaigns&Results, foto: Eline Klein, tekst: Moniek Moorman

 

%d bloggers liken dit: