Winnaarsmentaliteit

Op haar negende stond ze voor het eerst op het ijs. Elf jaar later is shorttrackschaatster Liesbeth Mau Asam dichtbij de kwalificatie voor de Olympische Winterspelen 2006.

NS is partner in sport van NOC*NSF en daarmee sponsor van de Olympische Winterspelen 2006 in Turijn. Dat klinkt nog ver weg, maar de sporters die daar willen excellereren, zijn nu hun grenzen al aan het verleggen. Liesbeth Mau Asam is één van hen. Ze traint twee tot drie keer per dag, vijf á zes dagen per week. Afwisselend in Nederland en in het Duitse Oberstdorf. Met haar OV-studentenkaart zit ze vaak in de trein. Maar sinds ze officieel deel uitmaakt van de kernploeg zit ze ook regelmatig in de auto en in het vliegtuig.

Talent. Toen Liesbeth voor het eerst op de schaats stond, ging het haar meteen goed af. Toch had ze niet door dat ze sneller was dan menig leeftijdgenootje: “Er werd wel vaak gezegd dat ik talent had, maar dat vond ik zelf wel meevallen. Ik vond het vooral leuk om te schaatsen.” Dat professionals meer in haar zagen bleek toen ze op zestienjarige leeftijd werd gevraagd voor Jong Oranje, en op haar twintigste voor de kernploeg. Dat betekende nog meer trainen en minder tijd voor studeren. Maar op de Johan Cruyff University waar ze een studie Commerciële Sporteconomie volgt, krijgt ze alle ruimte voor haar sport. Dat is ook wel nodig, want Liesbeth heeft alleen al zes Worldcups per jaar.

Ambities. Liesbeth is gespecialiseerd in shorttrack, hardrijden op een hockeybaan van 111,11 meter. Een spectaculaire actiesport die behendigheid, snelheid en tactiek vereist. En – zoals elke topsport – de nodige discipline. Liesbeth heeft daar geen moeite mee: “Natuurlijk zou ik wel wat vaker met vriendinnen op stap willen, maar ik richt me nu helemaal op de kwalificatie voor de Olympische Winterspelen. Daar wil ik natuurlijk zo hoog mogelijk eindigen. Later zou ik wel een baan achter de schermen van de topsport willen hebben. Maar voorlopig wil ik alleen maar winnen.”

<streamer>“Mijn ambitie is gegroeid. Als je een wedstrijd wint, wil je de volgende keer wéér winnen en het liefst nóg harder rijden.”

NS Jaarverslag 2004 , reclamebureau: Dart Design, tekst: Moniek Moorman

%d bloggers liken dit: