Bart van Mossel ziet Leiden als een rijk gevulde schatkist. “Er is hier zoveel te zien en te ontdekken, allemaal op loopafstand.” De bodem van die schatkist komt voorlopig niet in zicht, want de directeur van zowel de Stadsgehoorzaal als de Leidsche Schouwburg heeft grootse plannen.
“Als je vanuit het station de historische binnenstad betreedt, kom je vrij snel in een cluster van cultuur. Dat begint met Stedelijk Museum De Lakenhal, een paar minuten verderop de Leidsche Schouwburg, Theater Imperium, muziektheatergezelschap De Veenfabriek. Nog iets verder vind je De Stadsgehoorzaal, even doorlopen en je bent bij De Waag. Onderweg zie je prachtige kerken, de Hooglandse Kerk, de Lutherse Kerk en de Hervormde Marekerk waar steeds meer culturele activiteiten plaatsvinden. En dan heb ik nog niet eens al die Rijksmusea genoemd.”
Het veelzijdige kunst- en cultuuraanbod op zo’n kleine schaal is volgens Van Mossel de kracht van Leiden: “Alles is te belopen of te bevaren en iedereen kan hier zijn hart ophalen. Ook kinderen. Het is belangrijk om al op jonge leeftijd met kunst en cultuur in aanraking te komen. Zo is het voor mij ook begonnen. Mijn moeder nam me als kind al mee naar concerten. Ik heb op een middelbare school gezeten waar veel aandacht voor cultuur was. Daar dragen wij graag aan bij. Met kinderconcerten in de Aalmarktzaal en jeugdvoorstellingen in de Leidsche Schouwburg. Voor de meeste kinderen is het een ervaring die ze nooit meer vergeten.”
Pluche en kroonluchters. Dat geldt ook voor de volwassen bezoekers. Mensen die voor de eerste keer de zaal van de Leidsche Schouwburg betreden pikt Bart van Mossel er direct uit: “Ze staan met open mond te kijken. Het is ook een juweel, dit oudste theater van Nederland. Je stapt een andere wereld binnen. De wereld van rood pluche, gouden ornamenten en kroonluchters. Veel mensen hebben een voorliefde voor deze sfeervolle theaterzaal. Niet alleen bezoekers, ook artiesten. Youp van ’t Hek treedt hier graag op, de Leidse cabaretier Jochem Meijer noemt het zijn huis.”
In de Leidsche Schouwburg gaan ook veel voorstellingen in première: toneel, cabaret en musicals. Het relatief bescheiden podium vormt meestal geen belemmering. “We hebben hier musicals als Hairspray en Jesus Christ Superstar op de planken gehad. De decors moeten wel vaak worden aangepast en sommige scènes worden anders ingestudeerd. Veel acteurs hebben dat er graag voor over. De interactie met het publiek is heel intens. In de zaal wordt dat ook zo ervaren. Als je hier een voorstelling bijwoont, heb je echt wat beleefd.”
Goddelijke akoestiek. Die belevenis is er ook voor bezoekers van de onlangs gerenoveerde Stadsgehoorzaal: “De akoestiek is fenomenaal. Zelfs musici van wereldklasse zoals Ton Koopman en Yo-Yo Ma zijn onder de indruk van de akoestische kwaliteiten. Door de geraffineerde geluidsinstallatie kunnen we concerten nu perfect presenteren. Ook de nieuwe Aalmarktzaal heeft een goddelijke akoestiek, die wordt door kenners vergeleken met Wigmore Hall in Londen. Veel musici willen hier graag een cd opnemen. Dan hebben we ook nog de monumentale Waag uit 1659 waar we veel oude muziek brengen. De drie concertzalen vullen elkaar geweldig aan in mogelijkheden.”
Festivals. Ondanks alle mogelijkheden denkt Bart van Mossel ook buiten de formele kaders van de zalen: “Dat doen we al met de Cum Laude Concerten die zich in de Leidse hofjes afspelen. Maar er zijn meer plannen. Een internationaal kamermuziek- of barokfestival zou goed in Leiden passen. Of een breed opgezet cultuurfestival met theater, muziek, poëzie en film dat begint bij de burcht van Leiden en zich uitstrekt langs de grachten en al die prachtige historische locaties. We denken ook aan het organiseren van concerten op diverse waterpodia.” Van Mossel is blij met de bereidheid tot samenwerking tussen de diverse culturele instellingen in Leiden: “Er is overal de intentie om de stad naar een nog hoger plan te tillen. Er gaat hier nog heel veel gebeuren.”
Voor mensen die plannen hebben voor een dagje Leiden heeft de artistiek directeur een praktische tip: “Boek een hotel. Eén dag is veel te kort om de vele schatten van Leiden te ontdekken.”
<in kader>Drs. Bart van Mossel heeft momenteel nog twee visitekaartjes. Een van de Leidsche Schouwburg waar hij sinds 1998 directeur is, en een kaartje van de Stadsgehoorzaal waar hij vanaf augustus 2009 algemeen en artistiek directeur is. Vanaf januari 2011 gaat dat veranderen: Van Mossel blijft weliswaar de directie voeren over de Leidsche Schouwburg en de Stadsgehoorzaal (waaronder tevens de Aalmarktzaal en De Waag vallen), maar de bedrijven gaan fuseren. “Een logische stap,” vindt Van Mossel. “Hierdoor kunnen we het programma-aanbod beter op elkaar afstemmen.” Voordat Van Mossel naar Leiden overstapte, werkte hij als programmeur en marketeer bij de Utrechtse Blauwe Zaal, De Meervaart in Amsterdam en het Chassé Theater in Breda. Hij staat bekend om zijn goede neus voor artistieke keuzes en zakelijk ondernemerschap.
Leiden Toerist Magazine, maart 2010, opdrachtgever: Leiden Marketing, reclamebureau: Campaigns&Results, tekst: Moniek Moorman
En nog een interview met Bart van Mossel over Leiden voor de Congresbrochure:
Bart van Mossel, directeur Stadsgehoorzaal & Leidse Schouwburg: “De samenwerking tussen de culturele instellingen in Leiden is groot”
Met drie concertzalen en een theater in hartje Leiden heeft directeur Bart van Mossel heel wat te bieden. De aanstaande fusie tussen de Stadsgehoorzaal en de Leidse Schouwburg levert nog meer mogelijkheden op: “We kunnen dan veel slagvaardiger opereren. Marketing, ticketverkoop, programma-aanbod en zaalverhuur voor congressen kan veel beter op elkaar worden afgestemd.”
Bart van Mossel voelt zich de bewaarder van een rijk gevulde schatkamer. Als directeur van de Leidse Schouwburg werkt hij voor het oudste en mooiste theater van Nederland: “Veel mensen hebben een voorliefde voor dit sfeervolle theater. Niet alleen bezoekers, ook artiesten. Youp van ’t Hek treedt hier graag op, de Leidse cabaretier Jochem Meyjer noemt het zijn huis.” Daarnaast is Van Mossel tevens algemeen en artistiek directeur van de onlangs gerenoveerde Stadsgehoorzaal. “De akoestiek is fenomenaal. Zelfs musici van wereldklasse zoals Ton Koopman en Yo-Yo Ma zijn onder de indruk van de akoestische kwaliteiten. Ook de nieuwe Aalmarktzaal heeft een goddelijke akoestiek; die wordt door kenners vergeleken met Wigmore Hall in Londen. De monumentale Waag uit 1659 is de locatie voor oude muziek en theeconcerten. De drie concertzalen en het theater vullen elkaar geweldig aan in mogelijkheden.”
Eén organisatie. Vanaf 1 januari 2011 vallen de Leidse Schouwburg en de Stadsgehoorzaal onder één paraplu. Dat betekent ook één telefoonnummer, één programmaboekje en de centrale coördinatie van ticketverkoop, marketing en zaalverhuur. Van Mossel ziet de fusie vol vertrouwen tegemoet: “We kunnen straks veel slagvaardiger opereren. Het programma-aanbod kan beter op elkaar afgestemd worden, ook prospects die een zaal willen huren kunnen we beter bedienen. Als de ene zaal bezet is, kun je direct een andere zaal voorstellen en reserveren. Alle medewerkers hebben er zin in. Iedereen werkt keihard en is supergemotiveerd. Het is natuurlijk ook een fantastisch product.”
Veelzijdig aanbod. Het enthousiasme van Bart van Mossel reikt verder dan zijn eigen zalen. De centrale ligging en het veelzijdige kunst- en cultuuraanbod op loopafstand zijn volgens Van Mossel de kracht van Leiden: “Er is hier zoveel te zien en te ontdekken, allemaal op loopafstand. Voor mensen van buiten – toeristen en congresgangers – heeft Leiden een heel goed functionerend parkeersysteem met Shuttlebusjes.” Een ander pluspunt van Leiden vindt hij de bereidheid tot samenwerking tussen de diverse culturele instellingen: “We hebben allemaal de intentie om de stad naar een nog hoger plan te tillen. Er gaat hier nog veel moois gebeuren.” Toerist of congresganger, welke plek mag bij een bezoek aan Leiden niet worden overgeslagen? “De Hooglandse Kerkgracht, een gedempte gracht met prachtige monumentale panden en een dubbele bomenrij. Een piekervaring, alsof je in een andere eeuw terecht komt. Dat kan in deze stad.”
<in kader>Drs. Bart van Mossel (1955) staat bekend om zijn goede neus voor artistieke keuzes en zakelijk ondernemerschap. Hij heeft zijn sporen verdiend als programmeur en marketeer bij de Utrechtse Blauwe Zaal, De Meervaart in Amsterdam en het Chassé Theater in Breda. Vanaf 1998 is hij directeur van de Leidse Schouwburg, sinds juli 2009 is hij tevens algemeen en artistiek directeur van de Stadsgehoorzaal bestaande uit de prachtig gerenoveerde Grote Zaal met 824 stoelen, de nieuw gebouwde aangrenzende Aalmarktzaal met 350 stoelen en – op een paar minuten lopen – de historische Waag met 200 zitplaatsen. Vanaf januari 2011 zullen de Stadsgehoorzaal en de Leidse Schouwburg één organisatie vormen.
Leiden Congresbrochure, maart 2010, opdrachtgever: Leiden Marketing, reclamebureau: Campaigns&Results, tekst: Moniek Moorman
Gerelateerd
|