Janine van den Ende over het DeLaMar Theater

Janine van den Ende (1956) was de afgelopen maanden bijna net zoveel in het nieuws als haar beroemde wederhelft. De reden daarvan kan bijna niemand zijn ontgaan: de opening van het DeLaMar Theater in Amsterdam. Janine: “Een verrijking voor de stad, maar ook voor ons persoonlijk.”

Als vrouw van Joop van den Ende had ze in weelde kunnen leven zonder een dag te werken, maar zo zit ze niet in elkaar. Janine van den Ende is geen diva en allang de status ‘de vrouw van’ ontgroeid. Ze is een harde werker en een perfectionist pur sang. Net als echtgenoot Joop. Als hij de vingervlekken op een menukaart in het Grand Café van Het DeLaMar niet had opgemerkt, had zij ze wel gezien – en persoonlijk verwijderd. Daags voor de opening van het DeLaMar Theater laat ze nog een brandblusser in de hal verplaatsen; het detoneert met de foto die er naast hangt. Hun motto: ‘als je iets doet, moet je het goed doen.’ Dat doen ze met een bevlogenheid die geen grenzen lijkt te kennen. Janine: “We hebben allebei de behoefte om iets terug te geven aan de samenleving. Dat was de reden voor de oprichting van de VandenEnde Foundation in 2001. Het geeft veel voldoening om talentvolle mensen een duwtje in de rug te geven. Dit theater is de climax.”

Gezamenlijk project. Een hoogtepunt is het zeker. Na jaren van plannen maken, tegenwerking overwinnen en keihard werken werd een lang gekoesterde wens werkelijkheid: de opening van Het DeLaMar op 28 november 2010. Een plek waar uiteenlopende talenten in de podiumkunsten kunnen schitteren: musicalsterren, dansers, toneelspelers, cabaretiers en kleinkunstartiesten. En – minstens zo belangrijk – een plek waar een breed publiek kan genieten van kunst en cultuur. Het grondig gerenoveerde theater heeft er alles voor in huis: veel rood pluche en royale kroonluchters, maar ook alle moderne snufjes die bezoekers en artiesten zich kunnen wensen. Comfortabele stoelen van waaruit je overal goed zicht hebt op het toneel, een geavanceerd (en perfect weggewerkt) luchtcirculatiesysteem en de meest uitgekiende verlichting: on stage en in de foyers, maar ook bij de spiegels in de toiletten. Joop en Janine hebben zich persoonlijk ontfermd over elk aspect van het hele complex. Janine: “We echt alles samen overdacht. Van de indeling van het pand tot aan het lettertype op de menukaart in het Grand Café. Op een gegeven moment stond onze garage thuis vol met stoelen voor het theater. We hebben ze allemaal zelf uitgeprobeerd. Dit theater is vanaf het eerste moment ons gezamenlijk project geweest. Dat voelt heel goed, al hebben we onderweg heel wat discussies gevoerd.”

Kunstfoto’s. Eén van die discussies was de aankleding van de foyers. Janine had al voor enkele andere Van den Ende theaters de kunstcollecties samengesteld. Ook voor Het DeLaMar had ze uitgesproken ideeën: “Ik dacht aan fotografie als beeldende kunst, Joop wilde schilderijen aan de wand. Gelukkig ging hij redelijk snel overstag toen ik hem mijn plannen vertelde. Naast aangekochte werken, wilde ik vijf Nederlandse topfotografen opdracht geven rond het thema ‘theater’. Dat zag Joop ook zitten. Het werden Erwin Olaf, Viviane Sassen, Hans Eijkelboom, Cuny Janssen en Koos Breukel. Ik wilde in deze fotocollectie twee kunstvormen – theater en beeldende kunst –  samenbrengen om ze te laten zien aan een breed uitgaanspubliek. Het resultaat is precies zoals ik me had voorgesteld. Elke keer als je ernaar kijkt, valt je weer een ander detail op.”

Wijze raad. Joop en Janine van den Ende zijn inmiddels 23 jaar getrouwd en vanaf de eerste huwelijksdag is Janine intensief betrokken bij alles wat Joop doet. Dat is hard werken. Janine: “Vlak voordat ik in 1988 met Joop trouwde, gaf mijn oma me een wijze raad. Ze zei: ‘Voor deze man is zijn werk alles. Zorg dat je bij hem in de buurt blijft en werk met hem mee. Dat heb ik gedaan.”

Ze hebben elkaar ontmoet op de werkvloer. Janine solliciteerde in 1983 bij Van den Ende Productions in Aalsmeer naar een baan achter de schermen bij de 1-2-3-show met Rudi Carrell. De grote baas kwam tijdens haar sollicitatiegesprek bij Guus Verstraete even binnen en wist het meteen: “Die moeten we maar aannemen.” Niet omdat er sprake was van liefde op het eerste gezicht; de keuze voor Janine als regieassistente was gebaseerd op haar opleiding en werkervaring. Ze had de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht gedaan, had stage gelopen bij Herman van Veen en de regie bij Sesamstraat gedaan. Joop kwam er pas later achter dat hij dit – naar eigen zeggen – “punkachtige meisje in spijkerbroek” serieus leuk vond. Na de eerst zoen hebben ze hun relatie nog een jaar geheim weten te houden. Hun eerste gezamenlijke foto haalde meteen de voorpagina van de Telegraaf. De rest is history. Joop en Janine van den Ende zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zakelijk en privé. “We zijn een goed team samen,” bevestigt Janine. “De laatste maanden voor de opening van Het DeLaMar waren wel heel erg druk. We hadden het bijna nergens anders meer over. Nou ja, wel over onze kinderen natuurlijk, die komen voor ons altijd op de eerste plaats. Joop en ik zijn allebei heel erg gelukkig met het resultaat. Het DeLaMar is een magische plek geworden waar mensen de dagelijkse hectiek kunnen ontvluchten en een hoop plezier beleven.”

<in kader>Dromen realiseren. Kansen geven aan jonge en gevestigde talenten, dat is de missie van de VandenEnde Foundation die in januari 2001 werd opgericht. Dit cultuurfonds was een jarenlange droom van Joop en Janine van den Ende, een droom die zij kort na de verkoop van de Endemol-aandelen in 2000 hebben gerealiseerd. In haar tienjarig bestaan heeft de Foundation honderden jonge talenten – van musici tot ballerina’s – een studiebeurs gegeven en talloze culturele projecten en instellingen ondersteund. Vanaf het begin van de Foundation hadden Joop en Janine de wens om een thuisbasis te creëren voor uiteenlopende talenten in de podiumkunsten. Met de voltooiing van Het DeLaMar Theater is ook die droom werkelijkheid geworden.

Vision, februari 2011, magazine Secretary Plus, foto: Joop van den Ende Theater Producties, reclamebureau: Campaigns&Results, tekst: Moniek Moorman

%d bloggers liken dit: